مي‌خواهيد بدانيد چه نوع مويي داريد؟
پوست
پوست،پوست صورت،روشن شدن پوست،پوست زیبا

مي‌خواهيد بدانيد چه نوع مويي داريد؟

 


اگر چربي پوست سر زياد باشد مي گوييم پوست سر چرب است و چنانچه غدد چربي در كار خود كم‌كاري كنند مي گوييم پوست سر خشك است و اگر غده ها فعاليت طبيعي داشته باشند و چربي به موقع و به مقدار كافي بر روي موها تراوش گردد، مي گوييم پوست سر معمولي و موها طبيعي و نرمال هستند و اين حالت ايده آل براي پوست و مو مي باشد.

 


موهاي سر

 

1ـ موهاي چرب:

علت چرب بودن موها پركار بودن غدد چربي است كه متصل به فوليكول هاي موي داخل پوست هستند. البته در بعضي از موارد، چربي بيش از حد موها ناشي از بيماري هاي غدد درون ريز مثل تخمدان پلي كيستيك و يا پركاري غده فوق كليه است كه موجب افزايش توليد هورمون هاي مردانه مي شود.

 

تشخيص و درمان چنين بيماري هايي نيازمند بررسي و آزمايشات تخصصي پزشكي است.

 

البته در موهاي سالم هم تراوش چربي وجود دارد، ولي به علت ميزان متعادل چربي، موها تراوشات چربي را جذب كرده و زيباتر جلوه مي كنند، ولي در موهاي چرب تراوش چربي به قدري زياد است كه موها غرق چربي شده و دسته دسته بهم مي چسبند و موها از شدت چربي برق مي زنند و موها خوش حالت نيستند، زيرا گرد وغبار و‌ آلودگي هاي موجود در هوا را جذب مي كنند.

 

در فصول گرما و يا مناطق گرمسير، اصولا چربي پوست سر زيادتر است و لذا موها چرب مي باشند

2ـ موهاي خشك:

علت مهم و اساسي خشك بودن موها، مصرف مواد قليايي و يا الكل خالص در سر است. موهاي خشك خيلي زود مي شكنند و ممكن است انتهاي آزاد آنها چند شاخه شود و تبديل به موخوره گردد.

 

هر چقدر موها خشك تر باشند، شكننده تر مي شوند، به طوري كه با شانه كردن معمولي و يا شستشوي ساده ريزش مي كنند. ريزش مو در موهاي خشك زياد است و بنابراين خشكي مو مي تواند منجر به طاسي شود. خشكي پوست سر باعث مي شود سلول هاي سطحي پوست به صورت پوسته پوسته و صفحه اي شكل درآيند و با كوچكترين تحريك مانند برس كشيدن، شانه زدن و يا تماس با دست از پوست سر جدا شوند و به صورت صفحات سفيد رنگي در لابه لاي موها و پوست سر ديده شوند كه اصطلاحا شوره گفته مي شود.

 

البته در بسياري موارد، عدم مراقبت صحيح و كافي باعث خشكي و كدر شدن موها مي گردد. يكي از اين علل، كمي دفعات شانه كردن و برس زدن است، چربي طبيعي پوست سر به موها نرسيده و از درخشندگي معمولي محروم مي شوند.

 

عوامل مختلفي در كدر و خشك شدن و از بين رفتن جلا و درخشندگي موها دخالت دارند. از اين نمونه مي توان به آسيب هاي ناشي از محيط و عوامل خارجي ( نور خورشيد، كلر داخل استخرهاي شنا، آلودگي هوا، ذرات گردوغبار)، مصرف بيش از حد وغير صحيح وسايل آرايشي كه در آنها از حرارت استفاده مي شود (سشوار، بابليس و …)، مصرف بيش از حد و غير صحيح محصولات بي رنگ كننده، فر كننده، صاف كننده يا رنگ موها نام برد. از علل ديگر خشكي و كدورت و سستي موها مي توان به مواد تشكيل دهنده بعضي از فرآورده ها از قبيل ژل، اسپري هاي مو، شامپو و يا حالت دهنده هاي مو اشاره كرد.

 

3- موهاي طبيعي:

اگر غده ها، فعاليت نرمال و طبيعي داشته باشند موها نرمال و طبيعي هستند. اين گونه موها با درخشندگي و زيبايي خاصي كه دارند مي توانند در اغلب افراد نشان دهنده سلامت عمومي فرد باشند و باعث تعجب است كه حتي چند روز ناراحتي عمومي باعث كدر شدن موهاي شفاف و براق مي شود.

 

موهاي نرمال و طبيعي تا حدودي نرم و حالت پذير هستند و در هنگام لمس كردن، مقدار كمي آغشته به چربي طبيعي خود مي باشند. عوامل ديگري مانند آب و هوا، كمي يا زيادي رطوبت، كمبود تهويه، هواي آلوده، كلاه هاي سنگين و تنگ، عرق كردن زياد در هواي گرم، برس و شانه نزدن به موقع همه مي توانند باعث بدشدن ظاهر موها شوند. البته به كار بردن محلول هاي نامناسب آرايشي و فرآورده هاي قليايي موها را كدر و غير شفاف مي كند.

فعاليت طبيعي و موزون غدد چربي كنار موها اصولا بستگي به رعايت بهداشت روزانه و رژيم غذايي فرد دارد

طريقه تشخيص نوع موها

جهت شناخت نوع موهاي خود، به حمام رفته و به خوبي موهاي خود را شستشو دهيد. موهاي خود را در يك حوله بپيچيد و با فشار آهسته دست روي حوله، موها را خشك كنيد. موها و كف سر را به هيچ وجه ماساژ ندهيد.

 

پس از 48 ساعت قسمتي از موهاي فرق سر را كنار زده و با نوك انگشت بر روي پوست سر بكشيد . بعد انگشت را دقيقا بررسي كنيد.

 

اگر نوك انگشت كاملاً چرب و براق شده باشد، در اين صورت پوست سر شما چرب است.

در حالت دوم انگشت نه تنها چرب و براق نمي شود، بلكه زبري در زير انگشت حس مي شود كه در اين صورت مو خشك به حساب مي آيد.

در حالت ديگر در پوست انگشتان چيزي حس نمي كنيد. در اين حالت موها نرمال و طبيعي هستند.

 

طريقه ديگر شناسايي نوع مو

اين شيوه به اين صورت است كه پس از رفتن به حمام و سپري شدن زمان لازم، قسمتي از موهاي فرق سر را كنار زده و قطعه اي كاغذ خشك كن (جوهر خشك كن) را به اندازه 2 در 2 سانتي‌متر بريده و در روي پوست سر قرار داده و با نوك انگشت به آن فشار وارد مي كنيم.

پس از يك دقيقه كاغذ را برداشته و آن را دقيقا بررسي مي نماييم.

 

اگر در هر دو طرف كاغذ، لك چربي ديده شود در اين صورت مي گوييم پوست سر چرب است.

در حالت ديگر ممكن است هيچ گونه اثري از چربي بر روي كاغذ نيفتد. در اين حالت پوست سر خشك است.

در حالت آخر فقط يك طرف كاغذ اثري از چربي را نشان مي دهد، در اين صورت مي توانيم نتيجه بگيريم كه اين مو نرمال و طبيعي است، يعني نه چرب است نه خشك.

 

البته در كنار انجام اين آزمايشات، خواص ديگري كه براي مو ذكر شد از جمله نرمي و حالت پذيري مو، زبري و خشني مو، درخشندگي مو، سستي و كدر بودن مو و عوامل ديگر، براي تعيين نوع مو به شما كمك خواهد كرد.

بخش سلامت تبيان

ريزش مو

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





شنبه 1 مهر 1391برچسب:, :: 15:25 :: نويسنده : مرتضی حسینی





فروتل
درباره وبلاگ

پوست،پوست صورت،روشن شدن پوست،پوست زیبا
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پوست و آدرس poost.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 155
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

تماس با ما